بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر باعث مرگ پیش رونده سلول های عصبی در نیمکره های مغز می شود. پیشرفت بیماری می تواند از ۸ تا ۲۰ سال به طول بیانجامد که این امر به جریانات منحصر به فرد زندگی شخصی و وضعیت سلامتی بیمار بستگی دارد. به طور کلی هر فردی که دچار بیماری آلزایمر یا تحلیل قوای ذهنی می شود، تجربه ای منحصر به فرد از این بیماری دارد. نرخ پیشرفت بیماری متفاوت است، و شدت یافتن آن متناسب با یک الگوی واحد یا گام به گام نیست.

هر کسی که در آغاز راه تجربه این بیماری است-از خود بیمار گرفته تا پزشک معالج، مراقبت کنندگان از بیمار، اعضای خانواده، و دوستان- یک مرحله انکار را پشت سر می گذارند. آزمایش های مختلفی انجام می شوند تا بتوانند به علت دیگری برای بروز تغییرات رفتاری در بیمار به جز آلزایمر پی ببرند. بیشتر اوقات، شروع بیماری بسیار نامحسوس است. تنها در مرحله بازنگری است که خانواده تمامی قطعات را کنار یکدیگر می گذارند و متوجه نشانه هایی می شوند که بر آغاز این بیماری دلالت دارند.

نگاه کردن به آینده بیماران آلزایمری و نیز کسانی که در کنارشان زندگی کرده و با آن ها کار می کنند می تواند هولناک باشد. روند این بیماری می تواند سالیان سال به طول بیانجامد، و فرد معمولا بر اثر ابتلا به بیماری های دیگری غیر از آلزایمر می میرد(مثل ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، یا از کار افتادن کلیه ها).

وقتی صحبت از بیماری آلزایمر به میان می آید، تقسیم بندی پیشرفت بیماری به مراحل مختلف بسیار مثمرثمر استف زیرا چگونگی مراقبت از بیماران بسیار راحت تر درک می شود. اگر چه پیشرفت بیماری آلزایمر را می توان به مراحل بسیار زیادی تقسیم بندی کلی آشنا شوید: مرحله ابتدایی-تا-خفیف، مرحله متوسط و مرحله حاد.

این تقسیم بندی ها به توصیف “مراحل” رشد فیزیکی و رفتاری یک کودک می ماند-نخستین سال حیات کودک، دومین سال، بلوغ، و غیره. با پیشرفت بیماری، فرد مبتلا به تدریج عملکردهای مغزی اش را از دست می دهد و از خیلی لحاظ رفتارهایی کودکانه از خود نشان می دهد.

 مرحله بندی بیماری” گامی است مهم در راستای جامه عمل پوشاندن به این هدف که راهکارهایی برای چگونگی مراقبت مداوم از مبتلایان ارایه شوند. این راهکارها می توانند توانمندی های بیمار را افزایش دهند، ضمن این که ارزش واقعی شان حفظ می شود. اگر چه در طول بیماری با فقدان های زیادی روبرو می شویم، بسیاری از مهارت ها همچنان کلیدی باقی می مانند.

در مقالات بعدی اطلاعات بیشتری در خصوص تازه های علمی در خصوص این بیماری و نحوه نگهداری از بیماران آلزایمری برای خانواده های گرامی این عزیزان قرار خواهیم داد. لطفا نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *