سالمندان و موسیقی

موسیقی چیست؟

موسیقی یا صوت که در فارسی به آن خنیا هم گفته می شود یکی از فعالیت های بشر است که از صدا و صوت تشکیل شده است. موسیقی را از جنبه های مختلفی می توان بررسی کرد ولی در اینجا اثرات موسیقی بر جسم و روان سالمندان مدنظر می باشد. موسیقی می تواند تاثیر قابل توجهی بر تسکین درد و التیام احساسات داشته باشد.

موسیقی درمانی چیست؟

موسیقی درمانی استفاده از موسیقی برای رسیدن به اهداف درمانی زیر نظر فرد آموزش دیده به نام موسیقی درمانگر است. 

روش های انجام موسیقی درمانی: 

موسیقی درمانی به دو روش انجام میشود:

روش غیرفعال مانند: شنیدن موسیقی 

روش فعال: نواختن، حرکات موزون.                                                                                       

در روش موسیقی درمانی فعال واکنش های مختلف عاطفی، ذهنی، حسی و حرکتی و تحریکی بطور هماهنگ به کار گرفته می شود. این روش میتواند در تقویت روابط بین فردی، رشد حس ارزش شخصی موثر باشد.

در موسیقی درمانی غیر فعال مراجع به آهنگهایی که درمانگر انتخاب کرده گوش میدهد و با حرکت و ریم موسیقی سیر می کند.

موسیقی بر حالات روانی تاثیر می گذارد و می توان از آن برای تغییر حالات در افراد استفاده کرد حتی میتواند موجب افزایش توجه و دقت در شنیدن شود.

کاربرد موسیقی درمانی  در سالمندان:

موسيقي درماني مي تواند در زمينه تقويت كاركرد جسمي و روان سالمندان مؤثر واقع شود. به عنوان مثال موسيقي همراه با تمرينات و ورزش هاي روزانه، مي تواند انگيزه لازم را براي شركت در انجام اين قبيل ورزش ها و فعاليت هاي حركتي فراهم كند. دست زدن نشاط انگيز و موسيقي ريتميك مي‌تواند ورم مفاصل انگشتان را صاف كند، اعتماد به نفس او را افزايش داده و انرژي مثبت را تقويت كند.

گوش دادن به موسیقی باعث احساس آرامش و حتی کاهش فشار خون بالا و ضربان قلب در فرد میشود. معمولاً افراد مسن به آهنگهاي معروفي كه در دوران جواني گوش مي‌دادند، علاقه نشان مي‌دهند.

انتخاب نوع موسیقی:

با دقت در انتخاب نوع موسیقی، موسیقی درمانی می تواند به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل می کند. سالمندان سعی کنند موسیقی با ریتم ملایم و آرامش بخش برای کاهش احساس اضطراب و خشم و غمگینی استفاده کنند.
جالب است بدانید موسیقی می تواند احساس تنهایی را هم کم کند و می توان با شرکت در جلسات موسیقی درمانی موقعیتی برای روابط اجتماعی با دیگر سالمندان کسب کرد و به مرور تغییرات مثبت در جسم و روح خود مشاهده کرد و باعث افزایش اعتماد به نفس در سالمندان شد.

موسیقی های سبك قدیمی و کلاسیک، معمولا‌ً تأثیر مثبت بیشتری دارند. بعضی از بیماران سالخورده، به سرودهای مذهبی واكنش خوبی نشان می‌دهند.

 موسیقی و آلزایمر:

 آلزایمر یا بیماری فراموشی یک بیماری شایع در دوره سالمندی است. در مورد بیمارانی كه دچار «آلزایمر» هستند، باید نكات ایمنی فراوانی را رعایت كرد، زیرا برخی از انواع موسیقی ممکن است در آنها ایجاد اضطراب و عكس‌‌العمل شدید کند.

موسیقی‌درمانی در بیماری آلزایمر، با توجه به رفتارهای هر فرد برنامه‌ریزی می‌شود. ریتم آرام و ملایم معمولا تأثیر بیشتری دارد. 

مطالعات نشان می‌دهند که با موسیقی می‌توان مهارت‌های زبانی را که در این بیماران به‌شد‌ّت کاهش پیدا می‌کند،ارتقا دهد. در بیماران مبتلا به آلزایمر معمولاً در تطابق نام با چهره فرد مربوطه، اشکال ایجاد می شود. جالب اینکه وقتی نام و چهره افراد، در کنار هم و به صورت آواز تکرار شده و با حرکات ریتمیک همراه می‌گردند، در ذهن فرد بیمار حفظ می‌شوند، درحالی‌که تکرار و بازخوانی معمولی چنین تأثیری را به همراه ندارد.

به این فایل صوتی رادیو سالمندان گوش کنید.

پخش‌کننده صوت

نظر خود را در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *