چگونه از گرمازدگی در والدین سالمند خود جلوگیری کنیم

فصل تابستان است و این روزها همه از گرمی هوا شکایت می کنند اما لازم است بدانیم که سالمندان نسبت به این گرمای هوا آسیب پذیر تر هستند با خواندن این مقاله نکاتی کاربردی برای جلوگیری از گرمازدگی در سالمندان می آموزیم.

– افراد سالمند را متقاعد کنید که در ساعات اوج دمای هوا از بیرون رفتن خودداری کنند و زمان طولانی را صرف نشستن یا کار کردن در خارج منزل در گرم ترین ساعات روز (معمولا بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر) صرف نکنند.
-در صورت بیرون رفتن باید کلاه بپوشند و تا آنجا که ممکن است در سایه قرار گیرند.
-در صورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و یا سفر رفتن، ایده خوبی است که یک بطری آب به همراه داشته باشند از این طریق میتوان از دهیدراتاسیون( از دست دادن آب بدن) در اثر عرق کردن جلوگیری کرد.
– سالمندان باید از فعالیت های شدید در گرما پرهیز کنند و فعالیت های محدود مانند کارهای خانه و باغبانی را به صبح زود یا شب موکول کنند.

-در داخل منزل، مناطقی که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند را با پرده بپوشانید زیرا نور خورشید گرمای زیادی در اتاق ها ایجاد میکند، از این طریق میتوان از افزایش دما جلوگیری شود.
-پوشیدن لباس های شل، سبک وزن، رنگ های روشن، لباس های پنبه ای و بطور روزانه دوش گرفتن می تواند دمای بدن را متعادل نگه دارد.
-شستشوی صورت با آب سرد و قرار دادن یک پارچه مرطوب بر پشت گردن برای خنک شدن.

گرمازدگی می تواند علائم زیر را داشته باشد: سردرد، سرگیجه، تهوع یا استفراغ، چهره رنگ پریده، تعریق بیش از اندازه و افزایش دمای بدن.

نکته: اگر سالمند با علایم بالا را دیدید:
۱) او را به مکان خنکی ببرید و لباس های تنگ و چسبان را از تنش جدا کنید.
۲) مقدار زیادی آب یا آبمیوه به او بدهید و او را با آب خنک حمام دهید.

اگر گرمازدگی بدون درمان باقی بماند: شوک بر اثر گرما را به همراه خواهد داشت ، شوک بر اثر گرما می تواند پیشرفت کند همچنین می تواند ناگهانی و بدون علایم هشدار دهنده فوق ایجاد شود.

علائم شوک برا اثر گرما شامل پوست گرم و قرمز، سردرد، تهوع، تشنگی شدید، درجه حرارت بالا، سردرگمی خفیف، پرخاشگری و از دست دادن هوشیاری است.

این حالت یک وضعیت تهدید کننده زندگی است، در صورت مشاهده فردی با علایم مذکور با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *